Obrněný transportér OT-64
OT-64 SKOT byl v době svého vzniku pokrokový obrněný transportér projektovaný československým a polským průmyslem. Projekt vznikl založen v roce 1959. Naše strana zodpovídala za podvozek a pohonné agregáty a převodovky, partner za nástavbu a pancéřování. První prototyp pod názvem SKOT (střední kolový obrněný transportér) byl zkonstruován v roce 1959, v roce 1961 byla vyrobena první zkušební série a uzavřena smlouva mezi Československem a Polskem o společné výrobě. Do výzbroje obou armád byl OT-64 zaveden v polovině šedesátých let.
Vyznačoval se (na svoji dobu) velmi dobrou konstrukcí, bojovými a jízdními vlastnostmi, např. pohonem všech osmi kol, uzávěrkou diferenciálu předních a zadních náprav, dvěma řiditelnými předními nápravami, centrálním huštěním pneumatik (CHP - umožňuje dohušťování jednotlivých kol i za jízdy), planetovou převodovkou Praga Wilson, plavbou a další. V té době nebylo v tak velké míře v žádné armádě zavedeno obdobné vozidlo.
Pohon vozidla je uskutečňován dieselovým, vzduchem chlazeným motorem Tatra, který zabezpečuje bezproblémovou jízdu v terénu i po komunikacích. Na komunikaci je vozidlo schopno dosáhnout rychlosti kolem 100 km/h.
Přepravované mechanizované družstvo je chráněno před střelami malých ráží a střepinami granátů. Vozidlo je celé pancéřované.
Původně je OT-64A vyzbrojen 14,5mm kulometem KPVT a spřaženým 7,62mm kulometem SGMT, který byl posupně nahrazen 7,62mm tankovým kulometem PKT. U některých nových verzí OT-64A je místo KPVT použit 12,7mm protiletadlový kulomet NSV. K ochraně osádky přispívá i filtroventilační zařízení s rozvodem po celém interiéru vozidla. OT-64 ve zdravotnické variantě zůstaly ve výzbroji české armády až do 21. století.
Uživatelé: Alžírsko, ČR, Kambodža, Indie, Irák, Libye, Maroko, Polsko, Sierra Leone, Slovensko, Súdan, Sýrie, Uganda, Uruguay
Verze používané v Československu a ČR
OT-64 - obrněný transportér bez výzbroje
OT-64A - obrněný transportér s výzbrojí
OT-93 - obrněný transportér s výzbrojí
OT-64/R2 - velitelské stanoviště
OT-64/R2M - velitelské stanoviště
OT-64/R3MT - velitelské stanoviště
OT-64/R4MT - velitelské stanoviště
DTP-64 / DTP-64/M2 - dílna technické pomoci
OT-64 zdrav - zdravotní verze
Verze používané v Polsku
SKOT-1 - obrněný transportér bez výzbroje
SKOT-1A - obrněný transportér bez výzbroje
SKOT-2 - obrněný transportér s výzbrojí
SKOT-2A - obrněný transportér s výzbrojí
SKOT-2AM - obrněný transportér s výzbrojí a protitankovými řízenými střelami 9M14M
SKOT-2AP - obrněný transportér s výzbrojí
SKOT ART - obrněný transportér
SKOT INŻ - ženijní obrněný transportér
SKOT WPT - dílna technické pomoci
SKOT REA - prostředek pro vedení psychologické války
SKOT R-2 - velitelské stanoviště taktického stupně (prapor - pluk)
SKOT R-2A - velitelské stanoviště dělostřelectva
SKOT R-2M - velitelské stanoviště taktického stupně (prapor - pluk)
SKOT R-2AM - velitelské stanoviště dělostřelectva
SKOT R-3 - velitelské stanoviště taktického stupně (pluk - divize)
SKOT R-3A - velitelské stanoviště a mobilní pracoviště řízení palby dělostřelectva
SKOT R-3Z - velitelské stanoviště operačně-taktického stupně (divize - armáda)
SKOT R-3M - velitelské stanoviště operačně-taktického stupně (divize - armáda)
SKOT R-4 - velitelské stanoviště náčelníka průzkumu divize a velitele průzkumného praporu
SKOT R-6 - velitelské stanoviště a mobilní pracoviště řízení palby dělostřelectva
Články
OT-64 SKOT byl v době svého vzniku pokrokový obrněný transportér projektovaný československým a polským průmyslem. Projekt vznikl založen v roce 1959. Naše strana zodpovídala za podvozek a pohonné agregáty a převodovky, partner za nástavbu a pancéřování. První prototyp pod názvem SKOT (střední kolový obrněný transportér) byl zkonstruován v roce 1959, v roce 1961 byla vyrobena první zkušební série a uzavřena smlouva mezi Československem a Polskem o společné výrobě. Do výzbroje obou armád byl OT-64 zaveden v polovině šedesátých let.
Vyznačoval se (na svoji dobu) velmi dobrou konstrukcí, bojovými a jízdními vlastnostmi, např. pohonem všech osmi kol, uzávěrkou diferenciálu předních a zadních náprav, dvěma řiditelnými předními nápravami, centrálním huštěním pneumatik (CHP - umožňuje dohušťování jednotlivých kol i za jízdy), planetovou převodovkou Praga Wilson, plavbou a další. V té době nebylo v tak velké míře v žádné armádě zavedeno obdobné vozidlo.
Pohon vozidla je uskutečňován dieselovým, vzduchem chlazeným motorem Tatra, který zabezpečuje bezproblémovou jízdu v terénu i po komunikacích. Na komunikaci je vozidlo schopno dosáhnout rychlosti kolem 100 km/h.
Přepravované mechanizované družstvo je chráněno před střelami malých ráží a střepinami granátů. Vozidlo je celé pancéřované.
Původně je OT-64A vyzbrojen 14,5mm kulometem KPVT a spřaženým 7,62mm kulometem SGMT, který byl posupně nahrazen 7,62mm tankovým kulometem PKT. U některých nových verzí OT-64A je místo KPVT použit 12,7mm protiletadlový kulomet NSV. K ochraně osádky přispívá i filtroventilační zařízení s rozvodem po celém interiéru vozidla. OT-64 ve zdravotnické variantě zůstaly ve výzbroji české armády až do 21. století.
Uživatelé: Alžírsko, ČR, Kambodža, Indie, Irák, Libye, Maroko, Polsko, Sierra Leone, Slovensko, Súdan, Sýrie, Uganda, Uruguay
Verze používané v Československu a ČR
OT-64 - obrněný transportér bez výzbroje
OT-64A - obrněný transportér s výzbrojí
OT-93 - obrněný transportér s výzbrojí
OT-64/R2 - velitelské stanoviště
OT-64/R2M - velitelské stanoviště
OT-64/R3MT - velitelské stanoviště
OT-64/R4MT - velitelské stanoviště
DTP-64 / DTP-64/M2 - dílna technické pomoci
OT-64 zdrav - zdravotní verze
Verze používané v Polsku
SKOT-1 - obrněný transportér bez výzbroje
SKOT-1A - obrněný transportér bez výzbroje
SKOT-2 - obrněný transportér s výzbrojí
SKOT-2A - obrněný transportér s výzbrojí
SKOT-2AM - obrněný transportér s výzbrojí a protitankovými řízenými střelami 9M14M
SKOT-2AP - obrněný transportér s výzbrojí
SKOT ART - obrněný transportér
SKOT INŻ - ženijní obrněný transportér
SKOT WPT - dílna technické pomoci
SKOT REA - prostředek pro vedení psychologické války
SKOT R-2 - velitelské stanoviště taktického stupně (prapor - pluk)
SKOT R-2A - velitelské stanoviště dělostřelectva
SKOT R-2M - velitelské stanoviště taktického stupně (prapor - pluk)
SKOT R-2AM - velitelské stanoviště dělostřelectva
SKOT R-3 - velitelské stanoviště taktického stupně (pluk - divize)
SKOT R-3A - velitelské stanoviště a mobilní pracoviště řízení palby dělostřelectva
SKOT R-3Z - velitelské stanoviště operačně-taktického stupně (divize - armáda)
SKOT R-3M - velitelské stanoviště operačně-taktického stupně (divize - armáda)
SKOT R-4 - velitelské stanoviště náčelníka průzkumu divize a velitele průzkumného praporu
SKOT R-6 - velitelské stanoviště a mobilní pracoviště řízení palby dělostřelectva
Články